Sunday 30 December 2012

Tragedi-tragedi Buruk Di Malaysia

Hi korang semua, hari ni nak cerita sikit pasal tragedi-tragedi buruk yang pernah berlaku di Malaysia. Harini cuma nak mengimbas kembali  apa yang berlaku di Malaysia.
1. Tragedi Highland Towers



Highland Tower yang terletak di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor. Highland Tower terdiri daripada 3 buah bangunan. Pada 11 Mac 1993(Aku  belum lahir lagi), Salah satu bangunan Highland Tower runtuh. Seramai 48 orang menjadi mangsa korban. Berikutan itu, 2 lagi blok di kosongkan sejurus kejadian itu dan masih berdiri teguh. Kejadian ni dicatatkan sebagai sejarah paling buruk di dalam industri pembinaan di Malaysia. Kini, Highland tower dikatakan berhantu selepas kejadian itu.

2. Sani Ekspress Accident


Kejadian ini berlaku yang berlaku pada tanggal 27 Disember 2009.  Bas tersebut dari Klang yang menuju ke Kangar dipercayai di pandu laju sebelum hilang kawalan lalu merempuh pembahagi jalan.  Seramai 9 orang terbunuh dalam kejadian tersebut. Kemalangan ini dicatatkan sebagai sejarah terburuk dalam pengangkutan awam di Malaysia.
3. Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa


Runtuhan tanah di Bukit Antarabangsa menyebabkan beberapa orang terkorban dan tertimbus di dalam runtuhan tersebut. Aku tak ada info sangat pasal benda ni, jadi tulis gitu-gitu jelah. Tragedi yang berlaku pada 2011. Bukit antarabangsa sememangnya dipenuhi rumah-rumah orang kaya. Menjadi kebiasaan untuk orang kaya untuk memilih rumah di atas/tepi bukit.

6 comments: